Mer statistik (eller att läsa andras bloggar)

Halvårsskiftet betyder halvårssummeringar på bokbloggarna, upptäcker jag. Läser att Bokbabbel läst 68 böcker i år, ”bra men inte fantastiskt”, och jag är stum av beundran. Fröken S på Massor av ord har hunnit med tio böcker bara i juni. Hyllan har läst 49 böcker hittills och räknar med en bit över 100 innan året är slut. Bokblomma har läst 25 titlar och Orhan Pamuk var favoriten.

Jävlar vad folk läser, tänker jag, och rodnar lite när jag tänker på att min egen målsättning fortfarande är en bok i månaden (okej, det har blivit fler i år, men jag räknar med att det är nyhetens behag kombinerat med relativt mycket dötid som föräldraledig). Ganska exakt tre månader in i Torvmossenprojektet tänker jag i alla fall att det är fortfarande är väldigt roligt att upptäcka nya bokbloggar. Jag fyller på lite i min bloggrulle.

8 svar till “Mer statistik (eller att läsa andras bloggar)

  1. Man ska nog inte tänka så mycket mängd som bra läsupplevelser =). Så länge läsning är roligt och något du vill fortsätta att göra så räcker det =) Är själv i stum beundran över min läsning. Dock tror jag det beror mycket på att jag inte ser så mycket på TV just nu. Tidstjuv nr 1!

    • Har noterat att mitt tv-tittande blivit eftersatt sen jag började läsa. Och spelen i min telefon.

  2. Jag brukar också tänka ”Jävlar vad folk läser”. Och när ”folk” dessutom har barn, hus, heltidsjobb etc. skäms jag lite! Hehe. Jag har inte ens en målsättning. Jag läser när jag får lust att läsa och vissa månader blir det inget! Men det viktigaste är ju inte att läsa mycket. Dessutom är många andra bloggare i branschen på ett annat sätt än jag iom att många är bibliotekarier, journalister, författare… Jag tror det är lättare att läsa mycket då. Själv är jag ingenjör. Jag läser facktidskrifter och rapporter på arbetstid och ibland när jag kommer hem orkar jag inte öppna en bok.

    • Det är lite så jag tänker att det blir för mig med när jag börjar jobba i höst.

  3. Jag för förvisso ingen statistik alls, men min ligger nog närmare din än de andras imponerande mängd. Det är häftigt att se hur folk läser så det ryker men jag funkar inte så själv – speciellt inte när jag pluggar på terminerna. Hur bra en bok än är så tar det tid. Vet inte om jag hunnit med tvåsiffrigt antal hittills i år, men jag har i alla fall läst bra böcker och det räcker ju långt 🙂

  4. Om du vill upptäcka en till bokblogg kan du gärna ta en titt på min(a) 🙂
    http://haveyoureadthisone.wordpress.com – bokrecensioner förekommer på språket boken lästes på, jag startade bloggen men är inte den enda.
    http://bokar.wordpress.com – blogg helt på svenska som jag startade innan haveyoureadthisone?
    Det är ioförsig nästan bara ungdomsböcker, men det är bara bokrecensioner som gäller. Ta gärna en till 🙂
    Trevlig blogg förrästen.